Veel gestelde vragen

Calamiteiten

Wat moet ik doen als er in mijn woning is ingebroken?

Doe eerst aangifte bij de politie. Dit kan helpen om de kosten van mogelijke vernielingen en diefstal van een inbraak te verhalen. U kunt via de website van de politie aangifte doen. Ten tweede kunt u contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij. Als u een inboedelverzekering hebt kunnen gestolen goederen vergoed worden. We vragen u de inbraak ook aan ons te melden, dit kan via de mail [email protected]. Eventuele schade aan de opstal zal, als dit niet opzettelijk door u of uw medebewoner is veroorzaakt, door Hillside Real Estate hersteld worden.

Er is brand (geweest) in mijn woning, wat moet ik doen?

Het spreekt misschien voor zich, maar bij een brand dient u 112 te bellen zodat de brandweer direct actie kan ondernemen. Niet alleen bij een grote woningbrand, maar ook bij kleine keukenbrandjes of tuinbranden.

 

Verder is het van belang dat Hillside Real Estate ook gecontacteerd wordt. Dit dient uiterlijk de eerstvolgende werkdag te gebeuren. Maak foto’s, aangezien dit van belang kan zijn voor de verzekering. Wij zullen ons uiterste best doen om de (gevolg)schade zo snel mogelijk te laten herstellen. U kunt de brand melden tijdens kantooruren via 020 – 244 39 80. Verder kunt u foto’s en video’s van de schade sturen naar [email protected].

Ik ben mijn sleutels kwijt, wat moet ik nu doen?

We raden u vooral aan om na te gaan of de sleutel echt kwijt is. Hillside Real Estate heeft namelijk geen reservesleutel van alle woningen. We hebben alleen sleutels van algemene toegangsdeuren en portiekdeuren.

 

De kosten voor het uitboren en vervangen van het slot zijn voor uw eigen rekening. Zorg er daarom voor dat je een reservesleutel aan bekenden/buren hebt afgegeven.

 

Tijdens kantooruren kunnen wij u assisteren met een slotenmaker. U belt hiervoor naar 020 – 244 3980. Buiten kantooruren en in het weekend dient u zelf een slotenmaker in te schakelen. In beide gevallen zijn de kosten voor uw eigen rekening.

Het slot van mijn woning is kapot, wat moet ik doen?

Bij een gebrek vanuit het beslag of de cilinder komen de kosten voor rekening van Hillside Real Estate. Om dit te melden belt u naar Hillside Real Estate op 020 – 244 39 80 en stuur een mail met foto’s naar [email protected]

Er is een stroomstoring in het gebouw/in de wijk, wat moet ik doen?

Hebben meerdere huishoudens last van een stroomstoring? Dan ligt dit vermoedelijk bij de netbeheerder. U kunt dan direct naar de netbeheerder bellen zodat zij dit kunnen oplossen.

Er is een stroomstoring in wijn woning, wat moet ik doen?

Controleer dan eerst in de meterkast of de stoppen zijn doorgeslagen. Het komt namelijk voor dat een huishoudelijk apparaat voor een stroomstoring zorgt. Of dat er te veel apparaten op de groep zijn aangesloten. Koppel alle apparaten los en schakel 1 voor 1 de groep(en) weer in. Vervolgens sluit u 1 voor 1 de huishoudelijke apparaten weer aan. Als de stroom vervolgens uitvalt bij het aansluiten van een van deze apparaten, dan weet u dat het hieraan ligt.

 

Het kan ook zijn dat er toch een storing in de groepenkast is. Als bovenstaande test niet werkt, of de stroom gaat helemaal niet meer aan, dan kunt u Hillside Real Estate bellen. Tijdens kantooruren schakelen wij voor u een elektricien in.

Contact

Hoe kan ik contact opnemen met Hillside Real Estate?

Wij zijn op werkdagen van 09:00 tot 17:00 bereikbaar op 020 – 244 39 80. Verder kunt u altijd een mail sturen met vragen naar [email protected].

Huurbetaling

Wanneer wordt mijn huur afgeschreven?

De huur dient voor de eerste dag van de maand overgeschreven te worden naar het desbetreffende rekeningnummer. Echter kunt u ook een afspraak maken met Hillside Real Estate om een automatische incasso af te geven. Hiervoor kunt u een mail sturen naar [email protected].

Ik kan mijn huur niet meer betalen, wat moet ik doen?

Als u door een verandering in uw persoonlijke situatie niet meer kunt voldoen aan de huur, kunt u het beste contact opnemen met Hillside Real Estate om de mogelijkheden te bespreken. Stuur een mail hierover naar [email protected].

Reparatie en Onderhoud

Ik heb een reparatieverzoek, hoe kan ik dit melden?

U kunt een mail sturen met foto’s en/ of video’s van wat gerepareerd moet worden naar [email protected]. Verder kunt u telefonisch contact opnemen tijdens kantoor uren door te bellen naar 020 – 244 39 80.

Ik heb een langlopende klacht, wat moet ik doen?

Vervelend als het probleem al enige tijd duurt, en er nog geen oplossing gevonden is. We gaan graag met u in gesprek en streven ernaar geen langlopende storingen te hebben voor onze huurders. Stuur uw klacht per e-mail naar [email protected]. Wij nemen deze zorgvuldig, binnen 5 werkdagen, in behandeling.

Welke reparaties zijn voor mij als huurder?

In Nederland geldt het Besluit Kleine Herstellingen voor huurwoningen. Via deze link kunt u zien welke reparaties voor huurder zijn. In de regel geldt dat de huurder kleine problemen zelf dient te verhelpen. Dit tot een maximum van ca. €150,- incl. BTW.

Mag ik zelf klussen in mij woning?

Voor grote klussen dient u altijd toestemming te vragen aan Hillside Real Estate. Denk aan het verwijderen van een muur, het aanbrengen van zonwering aan de buitenzijde, het (zelf) plaatsen van een nieuwe keuken. Voor kleine klussen hoeft u geen toestemming aan te vragen, bijvoorbeeld voor het leggen van laminaat of het schilderen van binnen wanden. Bij opzegging van de huurovereenkomst dient de woning in principe, maar ter beoordeling van Hillside Real Estate, te worden teruggebracht in de oorspronkelijke staat.

Mag ik mijn woning schilderen?

van de huurperiode weer licht en neutraal (wit/licht grijs) aan ons te worden opgeleverd. Dit geldt ook voor de binnen kozijnen (houtwerk binnen). Het is niet toegestaan om de plafonds te verven met een andere kleur dan wit (RAL9010/RAL9016).

Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Naast de (kale) huurprijs kan Hillside Real Estate aan de huurder maandelijks een extra bedrag in rekening brengen voor diensten en leveringen. Dat zijn de servicekosten. Tot de servicekosten behoren bijvoorbeeld; de kosten voor het schoonhouden van de gemeenschappelijke ruimten, kosten voor stoffering en meubilering of elektrakosten voor algemene ruimtes en installaties.

Nieuwe huurder

Zijn er bepaalde verzekeringen die ik moet afsluiten wanneer ik ga huren?

Het komt helaas voor: schade aan uw inboedel door brand, storm, lekkages of door toedoen van anderen. Sluit hier een goede WA- en inboedelverzekering voor af. Daarvoor bent u namelijk zelf verantwoordelijk. Schade aan opstal (de schil van uw woning) meldt u aan ons, de eigenaar of Vereniging van Eigenaren heeft/hebben immers een opstalverzekering afgesloten.

Wat moet ik doen als de huursituatie wijzigt in mijn woning?

Wanneer er iemand vertrekt of er komt iemand bij u inwonen dan moet u altijd contact opnemen met Hillside Real Estate. Vertel in een mail wie er vertrekt en/of wie er intrek neemt in de woning. Stuur deze wijziging naar: [email protected].

Hoe meld ik technische gebreken in mijn woning na sleuteloverdracht?

Dit kan gemeld worden via ons mailadres [email protected]. Graag foto’s en video’s meesturen van het technische gebrek. Wij zullen dan contact met u opnemen.

Wat zijn zaken waar ik aandacht aan moet besteden wanneer ik ben verhuisd?

Wij willen u attenderen op de volgende zaken:

 

  • De inschrijving in het bevolkingsregister of adreswijziging doorgeven aan de gemeente;
  • Aanmelding voor warmte/gas, water en elektriciteit;
  • Aanmelding voor tv, internet en telefonie;
  • Inboedelverzekering afsluiten.

Moet ik meterstanden doorgeven of doet Hillside Real Estate dit?

Als u een woning van ons betrekt bent u zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de meterstanden van elektra en water aan de leverancier.

 

Wanneer u een voorschot betaalt voor uw energie, dan regelt Hillside Real Estate dit voor u.

Mag ik extra sleutels laten bijmaken van mijn woning?

Of er extra sleutels gemaakt kunnen worden hangt van de woning af. Sommige sloten zijn namelijk gecertificeerd en extra sleutels bij laten maken kan dan uitsluitend via Hillside Real Estate. Dit is vaak het geval als er een serienummer op uw sleutel staat. De kosten die hiervoor gemaakt worden zijn voor u.
 

Is een slot niet gecertificeerd dan kunt u zelf de sleutels bij laten maken door een slotenmaker.

Ik wil een huisdier nemen, mag dat?

Dat hangt per woning af. Bij de meeste woningen is het in de basis niet toegestaan om een huisdier te nemen. Hier worden soms echter uitzonderingen gemaakt, zolang het huisdier geen overlast veroorzaakt of schade toebrengt aan de woning.

 

Neem hiervoor altijd contact op met Hillside Real Estate.

Vertrekkende huurder

Ik wil mijn huur opzeggen, hoe doe ik dat?

Je kunt je huur opzeggen door middel van het sturen van een e-mail naar [email protected] met de volgende informatie:

  • Naam en adres
  • Datum van vertrek
  • Reden van vertrek

 

Wij zullen dan contact opnemen over het opzeggen van de huur.

Wat is de opzegtermijn?

Een huuropzegging dient voor het einde van de maand bij ons binnen te zijn. Vanaf dat moment geldt er minimaal 1 volle kalendermaand opzegtermijn.

 

Voorbeeld: als u op 15 maart de huuropzegging opstuurt, dan geldt er na het verstrijken van de maand april nog één volle kalendermaand opzegtermijn. De huur zal dus per 30 april worden beëindigd.

 

Onbepaalde tijd contracten hebben vaak een langere aanvankelijke looptijd. Raadpleeg hiervoor je contract of stuur ons een mail op [email protected].

Kan ik een nieuwe huurder aandragen voor mijn woning?

U kunt zelf een kandidaat-huurder voordragen. Deze kandidaat moet echter wel aan alle voorwaarden voldoen die wij ook stellen aan een andere nieuwe huurder. Deze voorwaarden hebben bijvoorbeeld betrekking op inkomen en andere zaken. Voor meer informatie neemt u contact op met Hillside Real Estate.

In welke staat moet ik de woning opleveren?

De woning dient in algehele goede staat te worden opgeleverd. Zo moeten gaten gedicht zijn, muren in een neutrale kleur geschilderd te zijn mocht dit veranderd zijn tijdens uw huurperiode. Ook dient de vloer te worden verwijderd inclusief lijmresten tenzij anders aangegeven. In het algemeen willen wij dat u de woning leeg achterlaat, zorg er dus voor dat u zelf alles weghaalt of laat weghalen. De woning dient u ook schoon achter te laten.

Met wie moet ik contact opnemen voor de eindoplevering?

Wanneer een huuropzegging bekend is bij Hillside Real Estate zullen wij contact opnemen om een eindinspectie en een check-out te plannen. De check-out vindt meestal plaats op de dag dat de huurt wordt beëindigd.

Wanneer krijg ik mijn waarborgsom terug?

Als de eindoplevering in orde is én er is geen huurachterstand, dan kunt u uw waarborgsom binnen 4 weken retour verwachten op het bij ons bekende bankrekeningnummer.

VVE

Wat is een VvE?

In een Vereniging van Eigenaren, afgekort VvE, zijn alle eigenaren van de woningen in een gebouw verenigd. Uw woning is onderdeel van een VvE als het onderdeel is van een woongebouw met huur- en/of koopwoningen.
 
 

In een VvE worden de gemeenschappelijke belangen van alle woningeigenaren behandeld. De VvE is daarnaast verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van het gebouw, waar ook de gemeenschappelijke ruimten en installaties onder vallen. De VvE is gerechtigd om leefregels en huishoudelijke regels op te stellen. Alle bewoners van het gebouw dienen zich hieraan te houden. Het bestuur van de VvE bestaat uit een aantal eigenaren die zijn benoemd tijdens een VvE-vergadering. Een VvE-vergadering vindt ongeveer een keer per jaar plaats.

Wat doet een VvE?

De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van alle gemeenschappelijke delen van het gebouw. Hieronder vallen ruimtes zoals de hal, het trappenhuis, de gangen en de buitenkant. Ook installaties als een lift vallen onder het beheer van de VvE. De kosten die worden gemaakt voor dit onderhoud worden door alle eigenaren gedeeld.

Woning huren

Ik heb interesse in een woning van Hillside Real Estate, wat moet ik doen?

Stuur een mail naar [email protected] met daarin de volgende informatie:

  • Naam
  • Telefoonnummer
  • Object waarin u interesse heeft

 

Wij zullen dan zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Wat zijn de voorwaarden als ik een woning wil huren?

In de regel dient u minimaal 2 á 3 x de kale huur als bruto maandinkomen te hebben. Echter zullen wij u op voorhand niet afwijzen en kijken we gezamenlijk of de woning financieel haalbaar is voor u.

Kan ik een ouder garant laten staan voor de huur van een woning?

Dit hangt af van de woning. Neem hiervoor contact op met Hillside Real Estate.

Ik wil een woning huren, welke documenten moet ik opleveren?

Wanneer u interesse heeft getoond in een woning van Hillside Real Estate, zullen wij een kandidaat formulier toesturen. Hierin staat alle informatie die wij nodig hebben om een woning aan u te verhuren.

Woning verhuren

Mag ik mijn woning onder verhuren?

Het is niet toegestaan om uw woning onder te verhuren. U dient zelf de gehuurde woning als hoofdverblijf aan te houden. Als wij vermoeden hebben dat er desondanks onderverhuurd wordt, dan maken wij hiervan melding bij de desbetreffende gemeente.

Mag ik mijn woning op Airbnb plaatsen?

Als de woning op Airbnb wordt aangeboden, dan beschouwen wij dit als onderverhuren. Dit is niet toegestaan en is aan boetes onderworpen. Mochten wij dit constateren dan zullen wij hiervan ook melding maken bij de gemeente, wat ook boetes tot gevolg kan hebben.